بطری های شناور در دریا

نه، هیچ کس چنین خطری را به چنان خاطره یی تاب نیاورد از آن که خیال خوبی ها درمان بدی ها نیست بلکه صدچندان بر زشتی آنها می افزاید

بطری های شناور در دریا

نه، هیچ کس چنین خطری را به چنان خاطره یی تاب نیاورد از آن که خیال خوبی ها درمان بدی ها نیست بلکه صدچندان بر زشتی آنها می افزاید

نوشته ۳۰۴ (اصل بقا)

این نوشته ها به صورت مسلسل و با شماره مشخص شده ند. برای خواندن مطالب قبل به همین موضوع مراجعه کنید.

 

4. در دل روابط بین پدیده­ها می­توان مفهومی را استنتاج کرد که در جهت­گیری ذهنی نسبت به رفتار پدیده­ها در قبال هم موثر است. اصل پایداری: هر پدیده­یی اگر در شرایط پایدار باشد، در مقابل عواملی که باعث ناپایداری شود مقاومت می­کند و اگر ناپایدار باشد، به سمت پایداری حرکت می­کند.

مثال1. گلوله­یی بر سطح صاف قرار دارد، اگر آن را در سراشیبی به سمت بالا هل دهیم، چون در وضعیت ناپایدار قرار می­گیرد، در مقابل این حرکت مقاومت می­کند. بر عکس اگر گلوله­یی در سطح شیب­دار قرار داشته باشد چون در شرایط ناپایدار است، به سمت شرایط پایدار که سطح صاف باشد، می­لغزد.

مثال2. اتم سدیم در حالت آزاد، آرایش ناپایدار دارد. در مواجهه با اتم کلر که یک الکترون نسبت به حالت پایدار کم دارد، الکترون اضافه­ی خود را به کلر می­دهد و هر دو به آرایش پایدار می­رسند و برای جدا کردن شان نیاز به انرژی است.

مثال 3. انسان زمانی که گرسنه و تشنه است در حالت ناپایدار است و زمانی که غذا می­خورد به حالت پایدار می­رسد.

پ.ن. تعیین حالت پایدار و ناپایدار به تعریف ما از پایداری و معیارمان برمی­گردد. به عنوان مثال درخت­ها در هر لحظه تغییر می­کنند و برگ­هاشان می­ریزد و سبزی­شان پایدار نیست ولی اگر از این دید نگاه کنیم که هر سال چنین فرآیندی رخ می­دهد، ریختن برگ­ها را جزوی از پایداری درخت می­دانیم.

پ.ن.2. در این موضوع هم دید برداری به ما کمک می­کند. یک پدیده ممکن است در ابعادی دارای پایداری باشد و در برخی ابعاد ناپایدار.

پ.ن.3. شرایط پایدار برای هر پدیده بستگی به مولفه­های درونی و شرایط بیرونی دارد. در مثال 1، پایداری که به گلوله اطلاق می­کنیم به جرم گلوله و شکل هندسی (مولفه­­های درونی) و جاذبه زمین و حالت سطح شیب­دار (مولفه­های بیرونی) بستگی دارد.

پ.ن.4. در مورد انسان شرایط بسیار پیچیده­تر می­شود، زیرا مولفه­های درونی بسیار زیاد و شرایط ذهنی پیچیده­یی وجود دارد که در مواجهه با مولفه­های بیرونی واکنش­های متفاوتی اتخاذ می­شود، با این همه انسان نیز مشمول چنین شرایطی است. به عنوان مثال فردی که خودکشی می­کند شرایط خود را در این دنیا ناپایدار می­بیند و خودکشی برای او تلاشی برای رسیدن به پایداری است، هر چند که از نظر اکثر افراد ناپایداری باشد. به قول پرویز شاپور:‌ "کسی که خودکشی می­کند، به مرگ نیاز مبرم دارد."

پ.ن.5. قطعاً نمی­توان رفتار گلوله را با انسان در یک سطح قرار داد ولی می­توان با چنین برداشتی اصلی جهان­شمول ارائه کرد که سنگ­بنای تحلیل­های آینده­ی ما باشد.

نظرات 2 + ارسال نظر
oko.ir چهارشنبه 2 مرداد 1387 ساعت 03:02 ب.ظ http://www.oko.ir

خیلی جالب بود.
موفق باشی...

مدیریت لینک باکس بزرگ سیلور چهارشنبه 2 مرداد 1387 ساعت 03:13 ب.ظ http://silverbox.blogsky.com/

با سلام خدمت شما همکار گرامی
وبلاگ زیبا و کاملی دارید .
شما می توانید با همکاری با ما و عضویت در لینک باکس سیلور بازدید خود را به نحو قابل ملاحظه ای بالا ببرید . با این کار رنکینگ شما در گوگل بالا رفته و به افزایش بازدید وبلاگتان کمک می شود .
لینک باکس سیلور با بازدید ده تا بیست و پنج هزار بازدید در روز از بزرگترین و بهترین لینک باکس های فارسی می باشد .
منتظر تان هستیم .
از امروز به مدت 10 روز به دوستان لینک ویژه داده می شود .
بشتابید .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد