بطری های شناور در دریا

نه، هیچ کس چنین خطری را به چنان خاطره یی تاب نیاورد از آن که خیال خوبی ها درمان بدی ها نیست بلکه صدچندان بر زشتی آنها می افزاید

بطری های شناور در دریا

نه، هیچ کس چنین خطری را به چنان خاطره یی تاب نیاورد از آن که خیال خوبی ها درمان بدی ها نیست بلکه صدچندان بر زشتی آنها می افزاید

نوشته ۳۰۸ (سلول، سیستم، بقا)

این نوشته ها به صورت مسلسل و با شماره مشخص شده ند. برای خواندن مطالب قبل به همین موضوع مراجعه کنید.

8. باکتری­ها، اولین موجودات زنده­ و تک سلولی بودند که راهی برای بقا پیدا کردند. یک سلول، سیستمی از اعضای مختلف است که هر کدام وظیفه­یی دارند و تمام­شان داخل پوسته­یی به نام غشا قرار دارند که در مقابل خطرات (به نوعی ابتدایی) محافظت می­شوند. یک سلول با جذب مواد لازم و ساختن DNA مشابه خودش، می­تواند سلولی مانند خود بسازد و به این وسیله بقای خود را تا حدی تامین کند. اگر نرخ رشد سلول را متناسب با تعدادشان در نظر بگیریم، با حل معادله­ی دیفرانسیل به فرمول تابع نمایی برای رشد سلول­ها می­رسیم که نرخ افزاینده­یی دارد.

پ.ن. سیستم به مجموعه­یی از اعضا می­گویند که هر کدام وظیفه و نقش معینی دارند و در راستای هدفی واحد ]که بقای سیستم و در نتیجه بقای بیش­تر اعضای آن است[ با هم تعامل دارند. به­تر است که واژه­ی سیستم را بیش­تر یک نوع configuration برای مجموعه­یی از اعضا بدانیم (معادل فارسی خوبی به ذهن­م نرسید) تا یک function. هر دو عامل فوق در یک سیستم وجود دارد ولی تغییر در شرایط را که روی سیستم تاثیر می­گذارد، با configuration به­تر می­توان تبیین کرد در عین این که این دو مفهوم به هم وابسته­ند و تغییر در هرکدام منجر به تغییر در دیگری می­شود. در ضمن در نوشته­های قبل بحث کردیم که بقا کاملاً نسبی­ست و نمی­توان مصادیق مشخصی را برای آن ارائه کرد.

پ.ن.2. هر چند سیستم بقای بیش­تری برای اعضا به وجود می­آورد، اما بقای خود سیستم به تک تک اعضا وابسته است، بنابراین در صورت بروز مشکل بقای سیستم سریع­تر از بقای اعضا در معرض تهدید قرار می­گیرد و آسیب­پذیرتر است. به عنوان مثال زمانی که قلب دچار مشکل می­شود، کل سیستم دچار خطر جدی می­شود و یا اگر دست دچار قانقاریا بشود و قطع­ش کنند، هر چند سیستم خودش را به طور ناقص حفظ می­کند اما بقای آن نسبت به انسان کامل دچار خطر بیش­تری است. در این حالت خطری مستقیم اعضای دیگر را تهدید نمی­کند بلکه در قبال ناپایداری سیستم (با ناپایداری یک عضو ابتدا سیستم به خطر می­افتد و بعد دیگر اعضا) است که اعضا به مخاطره می­افتند.

پ.ن.3. کتاب­های بیولوژی این روند را کاملاً شرح داده­ند، می­توانید به آن­ها مراجعه کنید.

پ.ن.4. معادله­ی دیفرانسیلی که برای مسائل نرخ رشد جمعیت به کار می­رود به فرم مقابل است:  dy/dt=ky. ضریب k با شرایط مسئله تعیین می­شود. جواب این معادله به صورتy=y0ekt است که میزان جمعیت در زمان t را با جمعیت اولیه­ی y0 به ما می­دهد.

پ.ن.5. این روند نیز تضمین کننده­ی بقا نیست. آتش­سوزی، گرما و سرمای بیش از حد ممکن است برای بعضی سلول­ها خطرناک باشد و از بین ببردشان. به همین دلیل سلول­ها تکامل پیدا کردند.

پ.ن.6. سلول­­­ها توانایی تشخیص خطر را ندارند و بقاشان به همین دلیل بسیار به شرایط پیرامون­شان وابسته­ است و در روند تکامل، توانایی واکنش نشان دادن در مقابل خطر به عنوان مولفه­ی مهمی برای موجودات زنده به شمار می­آید.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد