بطری های شناور در دریا

نه، هیچ کس چنین خطری را به چنان خاطره یی تاب نیاورد از آن که خیال خوبی ها درمان بدی ها نیست بلکه صدچندان بر زشتی آنها می افزاید

بطری های شناور در دریا

نه، هیچ کس چنین خطری را به چنان خاطره یی تاب نیاورد از آن که خیال خوبی ها درمان بدی ها نیست بلکه صدچندان بر زشتی آنها می افزاید

نوشته ۳۱۱ (مقایسه ۲)

این نوشته ها به صورت مسلسل و با شماره مشخص شده ند. برای خواندن مطالب قبل به همین موضوع مراجعه کنید.

11. هر چند که مقایسه یکی از مهم­ترین کارهایی­ست که مغز برای پردازش انجام می­دهد اما نسبت دادن­ش به تمام اعمال مغز نوعی ساده سازی دور کننده از واقعیت را به دنبال دارد. در این بخش درباره­ی مقایسه بحث خواهیم کرد. فرض کنید تنها آدم روی زمین هستید (هیچ معیار دیگری غیر خودتان وجود ندارد) و ازتان خواسته می­شود که دو پدیده را مثل قاشق و لیوان با هم مقایسه کنید. شاید در ابتدا بگویید که قاشق، قاشق است و لیوان، لیوان و نمی­شود این دو را با هم مقایسه کرد؛ اما اگر از این حد باهوش­تر باشید خواهید گفت: از چه جهت؟

نکته­ی مهمی که در این سوال وجود دارد تقلیل ابعاد از n به یک است. هیچ وقت نمی­توانیم دو پدیده را در چند بعد مقایسه کنیم مگر این که آن­ها را با شرطی به یک بعد تبدیل کنیم. اگر شما دو دانش­آموز را از لحاظ درسی مقایسه کنید، یا باید این کار را درس به درس انجام دهید یا بر اساس معدل که یک عدد را در اختیارتان قرار می­دهد (معدل روش تبدیل بردار نمرات دانش­آموز به یک مقدار ]عدد[ است). اگر شما بخواهید بین دو پیراهن یکی را انتخاب کنید یا یک معیار مهم دارید که عامل اصلی است مثل جنس، طرح، رنگ یا قیمت، یا ترکیبی از این­ها مد نظرتان است که ذهن یک جور برآیند می­گیرد و در نهایت یکی را انتخاب می­کنید. برآیند ذهن به شدت به عوامل بیرونی و درونی بستگی دارد و همین روند تحلیل را پیچیده می­کند. به عنوان مثال زمانی که پول دارید و دغدغه­ی قیمت ندارید؛ پارامتر قیمت، وزن کم­تری پیدا می­کند و یا به تناسب حالت روحی، رنگ­های مورد علاقه می­توانند تغییر کنند و تاثیر بگذارند. مد عامل بیرونی است که در انتخاب لباس تاثیر می­گذارد. در مورد قاشق و لیوان اگر بگویم حمل مایع، می­توانید بگویید لیوان وسیله­ی به­تری برای حمل مایع است، چون حجم بیش­تری را حمل می­کند، امنیت­ش هم بیش­تر است. ممکن است سختی جنس مورد مقایسه قرار بگیرد یا هر پارامتر دیگر. در این حالت رویکرد ما به مقایسه کاملاً مشخص است. در بخش بعد درباره­ی مقایسه بیش­تر بحث خواهیم کرد و این موضوع را گسترش می­دهیم.

پ.ن. قبلاً در نوشته­ای اشاره کرده بودم به این نکته که اعداد مختلط در دو بعد تعریف می­شوند و اعداد حقیقی در یک بعد. اعداد حقیقی را می­توان با هم مقایسه کرد ولی اعداد مختلط را نه.

پ.ن.2. اول می­خواستم مسئله­یی را در این پی­نوشت مطرح کنم ولی سبک سنگین­ش که کردم بدون ارائه feedbackش را گرفتم و منصرف شدم. این نوشته را هم برای شازده خانوم گذاشتم که به­ش گفته بودم قرار است موضوعی را مطرح کنم، شازده خانوم بی خیال­ش.

نظرات 2 + ارسال نظر
شازده خانوم پنج‌شنبه 17 مرداد 1387 ساعت 12:42 ق.ظ http://shazdekhanoom.blogsky.com

چی بگم والا..............
صلاح خیش خسروان دانند.

الاخون پنج‌شنبه 17 مرداد 1387 ساعت 07:48 ق.ظ

دارم دنبال میکنم هر کدوم برای خودش موضوع مستقلی نیست؟

یه جورایی به هم ربط دارن. مثلاْ تعریف بردار تو نوشته ی اول هست که لین جا از مفهوم ش استفاده شده.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد