X
تبلیغات
رایتل
بطری های شناور در دریا
نه، هیچ کس چنین خطری را به چنان خاطره یی تاب نیاورد از آن که خیال خوبی ها درمان بدی ها نیست بلکه صدچندان بر زشتی آنها می افزاید
آرشیو
موضوع بندی
جمعه 26 مهر 1387
نوشته ۳۳۱ (طبقه بندی ۳)

 این نوشته ها به صورت مسلسل و با شماره مشخص شده ند. برای خواندن مطالب قبل به همین موضوع مراجعه کنید.  

 

31. در نوشته­ی قبل دیدیم که طبقه­بندی زمانی رخ می­دهد که مفهوم شکل گرفته باشد، اما خودش به شکل­گیری مفاهیم متنوع­تر کمک می­کند. حتی جایی می­توان رشته­ی اندیشه­های ذهن را به کل از واقعیت جدا دانست و فرد بر مبنای مفاهیم ذهنی­ش به کشف و درک مفاهیم جدید می­پردازد.

فرض کنیم که در ذهن فردی مجموعه­یی از اتفاق­ها به صورت زیر ثبت می­شود:

a.       فردی توپی را شوت می­کند.

b.      گاری با حرکت اسب کشیده می­شود.

c.       اسفنج در دست چلانده می­شود.

اگر فرد به این موارد فکر کند می­تواند مفهوم تغییر را از این پدیده­ها درک کند. بنابراین آن­ها را در یک گروه قرار می­دهد. از طرف دیگر، او می­تواند از دل این طبقه­بندی مفهوم جدیدی را به نام نیرو استخراج کند. شما نمی­توانید نیرو را ببینید، بلکه از مفهوم نیرو برای توضیح درباره­ی رفتار پدیده­ها استفاده می­کنید. به همین دلیل است هنگامی که ایزاک نیوتن مفهوم نیرو را مطرح کرد، فهم آن برای بسیاری از مردم آن روزگار سخت بود زیرا نیرو صرفاً قابل درک است. مفهوم نیرو درست مانند مفهوم عدالت است منتها کمی ملموس­تر. عدالت مفهومی برای ارزیابی شرایط موجود است و وجود خارجی ندارد.

پ.ن. طبقه­بندی به معنی جدا کردن پدیده ها از هم نیست بلکه بر مبنای شباهت در گروهی جا دادن است. ممکن است همه­ی پدیده­ها در یک گروه قرار بگیرند. فرض کنید که در روستایی مدرسه دایر می­شود و همه­ی کسانی که بی­سواد هستند به کلاس اول می­­روند، در این حالت دیگر کلاس بالاتری وجود ندارد.


برای عضویت در خبرنامه این وبلاگ نام کاربری خود در سیستم بلاگ اسکای را وارد کنید
نام کاربری
تعداد بازدیدکنندگان : 226234


Powered by BlogSky.com

عناوین آخرین یادداشت ها
/rss
sudoko