بطری های شناور در دریا

نه، هیچ کس چنین خطری را به چنان خاطره یی تاب نیاورد از آن که خیال خوبی ها درمان بدی ها نیست بلکه صدچندان بر زشتی آنها می افزاید

بطری های شناور در دریا

نه، هیچ کس چنین خطری را به چنان خاطره یی تاب نیاورد از آن که خیال خوبی ها درمان بدی ها نیست بلکه صدچندان بر زشتی آنها می افزاید

نوشته ۳۶۲ (زبان: اولین گام )

 

16. در نوشته­های قبل زن و مردی را تصور کردیم که تنها زندگی می­کنند و به این نتیجه می­رسند که می­توانند بقای بیش­تری از آن­چه در حالت انفرادی داشتند به دست بیاورند، هم­چنین این مسئله را بررسی کردیم که با هم­کاری و کمک به هم­دیگر این وابستگی بیش­تر می­شود زیرا در عوامل بیش­تری بقاشان به هم گره می­خورد و روابط محکم­تر می­شود. البته عکس آن هم امکان دارد که زن و شوهر نتوانند نیازهای هم را ارضا کنند و رابطه رفته رفته سست بشود. سیستم زن و شوهر تایید خوبی بر شرطی است که برای تشکیل جامعه ذکر شد. دو نفر اگر بقاشان بیش­تر از زندگی مجردی باشد با هم زندگی می­کنند و اگر کم­تر بشود از هم جدا می­شوند. (حتی این مسئله در مورد زنی که به اجبار جامعه نمی­تواند از شوهرش طلاق بگیرد صدق می­کند که او می­سنجد که تحمل شرایط سختی که اطرافیان براش فراهم می­آورند را دارد یا نه و در نهایت تصمیم می­گیرد که آیا طلاق بگیرد به­تر است یا زندگی­ش را ادامه بدهد. تصمیم­گیری با همه­ی شرایطی که وجود دارد مد نظر ماست و آزادی فکری داشتن مهم نیست اصلاً.)

17. نکته­یی را که بعدتر درباره­ش مفصل می­نویسم، این مسئله است که اکنون مسئله­ی تشکیل جامعه مطرح نیست چون جوامع تشکیل شده­ند و عمدتاً افراد در جوامع به دنیا می­آیند و قدرت انتخاب را ندارند. در این باره بحث می­کنیم.

18. موردی که در این ارتباط ضرورت دارد در اولین مراحل مورد بحث و بررسی قرار بگیرد زبان است. زبان به مجموعه­یی از نمادها گفته می­شود که انتقال­دهنده­ی پیام هستند. زبان می­تواند مجموعه­یی از حرکات، کنش­ها یا کلامی باشد.

19. ابتدا باید نماد را تعریف کنیم: نماد نشانه­یی است که بر اساس قرارداد به وجود می­آید. این که گل سرخ نماد عشق است، مار نماد جاودانگی است، شما با دیدن کلمه­ی پرتقال تصویر پرتقال در ذهن­تان شکل می­گیرد و مواردی از این دست صرفاً قراردادی است بین به وجود آورندگان آن. وقتی شما انگشتان­تان را به صورت V در می­آورید کسی که رابطه­ی بین V و Victory را بداند یعنی قراردادی که با دیدن V یاد مفهوم پیروزی در ذهن­ش متبادر شود حرف­تان را می­فهمد وگرنه حرکت دست شما براش بی­معنی است. به عنوان مثال از یک کشاورز امریکایی می­پرسند که U.S. به چه معنی است؟ او به گوش­ش نخورده بود که این مخفف United States است و گفت Uncle Sam و نماد عمو سام از این جا به وجود می­آید.

20. حتی ممکن است یک حرکت در جوامع مختلف مفاهیم مختلفی داشته باشد. مثلاً نشان دادن انگشت شست در ایران نوعی توهین است و در کشورهای اروپایی به معنی موفقیت، رو به راه بودن و چنین معانی­یی. یا در هند هنگام عزاداری لباس سفید می­پوشند و ما هنگام شادی.

21. بنابراین زبان به مجموعه­ی امکاناتی گفته می­شود که فرد یا افرادی برای انتقال منظور خود از آن استفاده می­کنند. چرا زبان را در این مرحله از بحث وارد کردم؟ چون تنها راه ایجاد ارتباط (در روابط هم­زیستی) با زبان صورت می­گیرد. طاووسی که برای جلب توجه جنس مخالف پرهاش را باز می­کند، حلزون­هایی که شاخک­هاشان را به هم می­زنند و دلفین­هایی که امواج صادر می­کنند، از زبان استفاده می­کنند و تا زبانی نباشد رابطه­یی شکل­ نمی­گیرد. در رابطه­ی شکار و شکارچی هر چند شکارچی نمی­خواهد منظورش به شکار منتقل شود (چون فرار می­کند) اما مجموعه­ی حرکات­ش جدا از نیتی که دارد می­تواند این منظور را به شکار منتقل کند. باید به این نکته توجه کرد که اگر زبان را انتقال عامدانه و کنترل شده در نظر بگیریم بخش عظیمی از حرکات بدن را که ممکن است خلاف اراده­ی ما پیغامی­ بدهند از این طبقه­بندی حذف کرده­یم، مثلاً شما دارید با کسی که اصلاً حوصله­ش را ندارید صحبت می­کنید، در این حالت ممکن است به­ش لبخند بزنید اما امکان­ش هست که با گوشه­ی پیراهن­تان بازی کنید. این حرکت هر چند مخالف مجموعه­ی حرکات مثبت­تان است اما چون می­خواهد پیامی را منتقل کند به حیطه­ی زبان راه می­یابد.

در نوشته­­ی بعد به بررسی زبان خواهیم پرداخت.