نوشته ۳۲۸ (تبلیغات ۳)

این نوشته ها به صورت مسلسل و با شماره مشخص شده ند. برای خواندن مطالب قبل به همین موضوع مراجعه کنید.  

 

 

 

۲۸. در این نوشته بحث تبلیغات را تمام می­کنم:

8.            ۸.    الگوی منجی: در این حالت کالا یا خدمات مورد نظر درست در لحظه­ی بحرانی به داد فرد می­رسد و او را نجات می­دهد.

9.            ۹.   الگوی پرسش و پاسخ: در این حالت پرسش مطرح شده اگر بتواند نیاز مخاطب را نشانه بگیرد یا رویاهاش را بیدار کند، با ارائه­ی پاسخ می­توان کالا یا خدمات را به عنوان جواب پرسش قرار داد. این حالت را می­توان مدل تعدیل شده و طبیعی­تر منجی دانست. بحران همان نیاز است و نجات دهنده همان پاسخ.

    ۱۰.   توصیه دو دوست یا آشنا به هم: حالت دیگری از پرسش و پاسخ است که با دیدن وضع به­تر فردی که از کالا یا خدماتی استفاده می­کند مطرح می­شود.


 

8.         ۱۱.   استفاده از شعر تبلیغاتی: از آن­جایی که شعر به دلیل ریتم­دار بودن سریع در ذهن می­نشیند و ماندگارتر است محمل خوبی برای تبلیغات حساب می­شود.

9.         ۱۲.   راست­نمایی: در این حالت تبلیغ به معرفی کالا و خدمات می­پردازد، هر چند که به ظاهر دارد معرفی می­کند اما در اصل دارد تعریف می­کند.

         ۱۳.   استفاده از موقعیت یا کلام کمیک: در این حالت در بستر جریانی خنده­دار یا کلامی خنده­دار تبلیغ صورت می­گیرد.

در تبلیغات می­توان از هر کدام از این عوامل یا ترکیبی از موارد فوق استفاده کرد.

این­ها الگوهایی بود که به ذهن من رسید و می­توان الگوهای دیگری را هم در تبلیغات جست و قطعاً در آینده الگوهای جدیدتری به وجود می­آید.

گفتیم که تبلیغات باید در زمان کم تاثیر خود را روی مخاطب بگذارد بنابراین باید به نوعی چشم­گیر باشد. بنابراین پارامتر مهمی که در طراحی تبلیغات به چشم می­خورد، ایده­ی جدید و چشم­گیر و خلاقانه داشتن است. این ایده­ها معمولاً وجه دیگری از کالا یا خدمات را به ما نشان می­دهند یا طوری نشان می­دهند که قبلاً آن­طور ندیدیم، زیرا منحنی تاثیر یک تبلیغ در زمان مانند منحنی توانایی فرد است که به صورت تاق­دیس است. در این حالت تبلیغ در دوره­یی به نقطه­ی اوج می­رسد و پس از مدتی تاثیرش را از دست می­دهد، بنابراین باید تبلیغی جدید جایگزین شود. در این باره در بحث عادت و تفکر خواهم نوشت.

اما نکته­ی مهم در تمام این موارد تحریک غریزه است: لذت بردن، احساس نیاز کردن، احساس خوش­بختی کردن، تحریک میل جنسی (که نوعی نیاز هست و در موارد زیادی از تبلیغات از آن سود می­جویند) و موارد دیگر در ارتباط با غریزه است. شاید تنها تبلیغات با نقاب راست نمایی یا در بعضی موارد پرسش و پاسخ از این امر مستثنا باشند اما در سایر موارد غریزه اولین هدف طراحان تبلیغات است زیرا قبل از تفکر و آنی تحریک می­شود.

دوربین در کجای این قضیه به چشم می­خورد؟‌ جای چشم ماست.