بطری های شناور در دریا

نه، هیچ کس چنین خطری را به چنان خاطره یی تاب نیاورد از آن که خیال خوبی ها درمان بدی ها نیست بلکه صدچندان بر زشتی آنها می افزاید

بطری های شناور در دریا

نه، هیچ کس چنین خطری را به چنان خاطره یی تاب نیاورد از آن که خیال خوبی ها درمان بدی ها نیست بلکه صدچندان بر زشتی آنها می افزاید

نوشته ۳۲۰ (مفهوم)

این نوشته ها به صورت مسلسل و با شماره مشخص شده ند. برای خواندن مطالب قبل به همین موضوع مراجعه کنید.

 

20. گفتیم که تفکر می­گوید پدیده چیست؟ یکی از مهم­ترین کارهای تفکر ساختن مفهوم است.

وقتی بچه بودیم کارتون پروفسور بالتازار من را به فکر فرو می­برد. می­گفتم آیا چنین دستگاهی وجود دارد که بتواند برای هر مشکلی راهی پیدا کند؟ بعدها به استعاره­ی زیبای آن کارتون در انتقال مفهوم تفکر به کودکان پی بردم. آن دستگاه چیزی جز ذهن نیست و آن پروسه خود فکر کردن است و نتیجه­ی آن، مفهوم.

مفهوم عملی کاملاً اندیشمندانه است و از قسمت تفکر به وجود می­آید و آن­چه که نتیجه­ی پردازش غریزه است محسوس است. زمانی که می­گویید گرم­م است، غریزه وضع شما را از لحاظ حسی بررسی می­کند و نتیجه را به صورت امری محسوس شکل می­دهد، اما زمانی که می­گویید گرما از منبع ساطع می­شود که می­تواند نوع ایجاد گرما متفاوت باشد و ...، در ذهن­تان مفهومی از گرما شکل گرفته است.

همین جا می­توان به نکته­ی مهمی اشاره کرد. زمانی که معلم به دانش­آموز درس می­دهد، یک سری اطلاعات وارد ذهن دانش­آموز می­شود، اگر روی این اطلاعات پردازش صورت نگیرد، به همان صورت ذخیره می­شود که آن را حفظ کردن می­نامیم و اگر پردازشی روی آن صورت بگیرد، می­گوییم دانش­آموز درس را فهمیده. در این حالت پاسخ­های دانش­آموز رنگ و بوی خودش را می­گیرد چون از فیلتر ذهن­ش عبور کرده و تفاوت بین نظام آموزشی موفق و ناموفق در همین مولفه نمود پیدا می­کند. در نوشته­های بعد درباره­ی مفهوم بحث خواهیم کرد و آن را بسط می­دهیم.