بطری های شناور در دریا

نه، هیچ کس چنین خطری را به چنان خاطره یی تاب نیاورد از آن که خیال خوبی ها درمان بدی ها نیست بلکه صدچندان بر زشتی آنها می افزاید

بطری های شناور در دریا

نه، هیچ کس چنین خطری را به چنان خاطره یی تاب نیاورد از آن که خیال خوبی ها درمان بدی ها نیست بلکه صدچندان بر زشتی آنها می افزاید

نوشته ۳۰۳ (رابطه)

این نوشته ها به صورت مسلسل و با شماره مشخص شده ند. برای خواندن مطالب قبل به همین موضوع مراجعه کنید.

 

3. در جهان پدیده­های متنوع و نامحدودی وجود دارد، که با هم ارتباط دارند. اگر بخواهیم رابطه را تعریف کنیم می­شود گفت هرگاه پدیده­یی روی پدیده­ی دیگر تاثیر بگذارد (تغییری به وجود بیاورد)، با پدیده­ی دیگر رابطه دارد. این تعریف بسیار عام است و در هر موردی می­توان به کار برد و کاملاً کاربردی است یعنی هیچ رابطه­یی بین دو پدیده که تاثیری برهم ندارند، متصور نیست. از طرف دیگر دامنه­ی تعریف به دلیل وجودی بودن گزاره وسیع می­شود، به عنوان مثال اگر پروانه­یی روی فردی بنشیند، چون روش تاثیر می­گذارد، پس با هم رابطه دارند (اگر از تاثیر احساسی صرف­نظر کنیم حداقل نیروی وزن دارد).

پ.ن. در رابطه­ی بین دو مفهوم، از آن­جایی که ذهن قایل به تاثیر یک مفهوم روی مفهوم دیگر است، ارتباط بین­شان شکل می­گیرد و حتی روابط نظری بین دو پدیده، بر اساس ادراک تاثیر پدیده­ها بر هم شکل می­گیرد.

پ.ن.2. چون به تمام ابعاد تاثیرگذاری پدیده­ها بر هم اشراف نداریم، نمی­شود گفت که اگر در موارد معلوم بر هم تاثیر نمی­گذارند، در تمام موارد بر هم تاثیر نمی­گذارند و با هم رابطه­یی ندارند، اما از نظر کاربردی خوب است که در موارد مطرح شده اگر تاثیری مشاهده نمی­شود، رابطه­یی لحاظ نشود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد