بطری های شناور در دریا

نه، هیچ کس چنین خطری را به چنان خاطره یی تاب نیاورد از آن که خیال خوبی ها درمان بدی ها نیست بلکه صدچندان بر زشتی آنها می افزاید

بطری های شناور در دریا

نه، هیچ کس چنین خطری را به چنان خاطره یی تاب نیاورد از آن که خیال خوبی ها درمان بدی ها نیست بلکه صدچندان بر زشتی آنها می افزاید

نوشته ۳۰۶ (هم زیستی و جنگ)

این نوشته ها به صورت مسلسل و با شماره مشخص شده ند. برای خواندن مطالب قبل به همین موضوع مراجعه کنید.

6. اگر تغییری که پدیده­ به وجود می­آورد در راستای بقای پدیده­ی دیگر باشد، دومی تلاش می­کند که آن را حفظ کند، پس باید بقای پدیده­ی اول را تامین کند، به چنین فرایندی هم­زیستی گفته می­شود، به عکس اگر تغییر در جهت ناپایداری پدیده باشد، دومی جلوش مقاومت می­کند و جنگ رخ می­دهد. این دو مفاهیم کلیدی در شکل­گیری جوامع انسانی هستند که البته سرشت عام دارند و قابل تعریف در سایر مقولات نیز می­باشند. هم­زیستی موجودات زنده را بارها دیده­یم. چند وقت پیش در برنامه­ی مستند راوی گفت: دلیل میوه دادن درختان و گیاهان برای این است که حیوانات آن­ها را بخورند و وقتی به گیاه می­چسبند گرده­ها به تن­شان بگیرد و با خودشان حمل کنند و باعث تکثیر گیاه بشوند.

پ.ن. می­توان هم­زیستی و جنگ را در مورد مفاهیم هم به کار برد. تلاش بسیاری از روشنفکران ایرانی در آشتی دادن سنت و مدرنیته نوعی هم­زیستی به وجود آوردن بین دو مفهوم است البته در این مقوله اراده­یی خارج از دو پدیده در این امر دخالت می­کند. شک نوعی جنگ بین مفاهیم است، مفهوم نو و کهنه (ممکن است مفهوم نو نبود مفهوم کهنه باشد).

پ.ن.2. به این دو مفهوم هم با دید برداری نگاه کنیم، با مثالی این مسئله را توضیح می­دهم. مرد و زن برای بقا، آسایش و یا نیازهای دیگر تصمیم می­گیرند که با هم زندگی کنند، هر کدام­شان برداری با مولفه­های متفاوت هستند که بعضی از ابعاد باعث تامین بقای طرف مقابل می­شود و برخی نه. در این صورت چطور می­شود تصمیم گرفت؟ بعداً در این باره خواهم نوشت.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد