بطری های شناور در دریا

نه، هیچ کس چنین خطری را به چنان خاطره یی تاب نیاورد از آن که خیال خوبی ها درمان بدی ها نیست بلکه صدچندان بر زشتی آنها می افزاید

بطری های شناور در دریا

نه، هیچ کس چنین خطری را به چنان خاطره یی تاب نیاورد از آن که خیال خوبی ها درمان بدی ها نیست بلکه صدچندان بر زشتی آنها می افزاید

نوشته ۳۲۶ (تبلیغات ۱)

 این نوشته ها به صورت مسلسل و با شماره مشخص شده ند. برای خواندن مطالب قبل به همین موضوع مراجعه کنید. 

 

 

 

 

26. در سه نوشته به تبلیغات خواهیم پرداخت: پدیده­یی است که در زندگی روزمره با آن زیاد سر و کار داریم، دنیای سرمایه­داری از کوچک­ترین فضا برای تبلیغ استفاده می­کند: رسانه­ها (تلویزیون، رادیو، سینما، مجلات، اینترنت) وسایط نقلیه (اتوبوس، مترو) اماکن عمومی (ایستگاه مترو، ایستگاه اتوبوس، دیوارهای خیابان، دیواره­ی کوه در جاده­های بین راهی، پوسترها، بیل­بوردها و ...)، وسایل تبلیغاتی (هواپیماها و بالن­های تبلیغاتی) اماکن خاص مانند استادیوم­ها و باشگاه­های ورزشی، و به دنبال آن انسان­ها که محدود به هنرمندها، هنرپیشه­ها و ورزشکارها (هرچند که کلمه­ی ورزش­کار نمی­تواند به خوبی همه­ی ابعاد کسانی را نشان دهد که درگیر پول و شهرت و تنش هستند) نیست بلکه شمایی هم که از مغازه­یی خرید می­کنید و فروشنده برای جنسی که ازش خریده­ید به شما ساک با آرم آن شرکت را می­دهید و تا خانه بروید عابرین آن را می­بینند، یک تبلیغ به حساب می­آیید.

ادواردو گالئانو در کتاب فوتبال در آفتاب و سایه می­گوید که در جهان امروز هر چیزی که حرکت کند و یک جور پیام بازرگانی حمل نکند چیز به حساب نمی­آید. در جای دیگر می­گوید که دو خبرنگار در گزارش­شان از جام جهانی 1990 گفته­ند که همه­جا اجناس و آرم آدیداس به چشم می­خورد و تنها سوت داور بود که مال آدیداس نبود.

تبلیغات برای آشنا کردن مردم با فلان کالا یا خدمات است و بعد از خرید یا استفاده از خدمات، معرفی و ادامه­ی خرید به عهده­ی کیفیت کالاست، در این جهان که رقابت بر سر عرضه تبدیل به جنگی تمام عیار تبدیل شده، که از هر روشی برای بالا بردن میزان سود خود و ضرر رساندن به رقیب استفاده می­شود، تبلیغات امری حیاتی است.

ادامه مطلب ...