این نوشته ها به صورت مسلسل و با شماره مشخص شده ند. برای خواندن مطالب قبل به همین موضوع مراجعه کنید.
۲۸. در این نوشته بحث تبلیغات را تمام میکنم:
8. ۸. الگوی منجی: در این حالت کالا یا خدمات مورد نظر درست در لحظهی بحرانی به داد فرد میرسد و او را نجات میدهد.
9. ۹. الگوی پرسش و پاسخ: در این حالت پرسش مطرح شده اگر بتواند نیاز مخاطب را نشانه بگیرد یا رویاهاش را بیدار کند، با ارائهی پاسخ میتوان کالا یا خدمات را به عنوان جواب پرسش قرار داد. این حالت را میتوان مدل تعدیل شده و طبیعیتر منجی دانست. بحران همان نیاز است و نجات دهنده همان پاسخ.
۱۰. توصیه دو دوست یا آشنا به هم: حالت دیگری از پرسش و پاسخ است که با دیدن وضع بهتر فردی که از کالا یا خدماتی استفاده میکند مطرح میشود.
8. ۱۱. استفاده از شعر تبلیغاتی: از آنجایی که شعر به دلیل ریتمدار بودن سریع در ذهن مینشیند و ماندگارتر است محمل خوبی برای تبلیغات حساب میشود.
9. ۱۲. راستنمایی: در این حالت تبلیغ به معرفی کالا و خدمات میپردازد، هر چند که به ظاهر دارد معرفی میکند اما در اصل دارد تعریف میکند.
۱۳. استفاده از موقعیت یا کلام کمیک: در این حالت در بستر جریانی خندهدار یا کلامی خندهدار تبلیغ صورت میگیرد.
در تبلیغات میتوان از هر کدام از این عوامل یا ترکیبی از موارد فوق استفاده کرد.
اینها الگوهایی بود که به ذهن من رسید و میتوان الگوهای دیگری را هم در تبلیغات جست و قطعاً در آینده الگوهای جدیدتری به وجود میآید.
گفتیم که تبلیغات باید در زمان کم تاثیر خود را روی مخاطب بگذارد بنابراین باید به نوعی چشمگیر باشد. بنابراین پارامتر مهمی که در طراحی تبلیغات به چشم میخورد، ایدهی جدید و چشمگیر و خلاقانه داشتن است. این ایدهها معمولاً وجه دیگری از کالا یا خدمات را به ما نشان میدهند یا طوری نشان میدهند که قبلاً آنطور ندیدیم، زیرا منحنی تاثیر یک تبلیغ در زمان مانند منحنی توانایی فرد است که به صورت تاقدیس است. در این حالت تبلیغ در دورهیی به نقطهی اوج میرسد و پس از مدتی تاثیرش را از دست میدهد، بنابراین باید تبلیغی جدید جایگزین شود. در این باره در بحث عادت و تفکر خواهم نوشت.
اما نکتهی مهم در تمام این موارد تحریک غریزه است: لذت بردن، احساس نیاز کردن، احساس خوشبختی کردن، تحریک میل جنسی (که نوعی نیاز هست و در موارد زیادی از تبلیغات از آن سود میجویند) و موارد دیگر در ارتباط با غریزه است. شاید تنها تبلیغات با نقاب راست نمایی یا در بعضی موارد پرسش و پاسخ از این امر مستثنا باشند اما در سایر موارد غریزه اولین هدف طراحان تبلیغات است زیرا قبل از تفکر و آنی تحریک میشود.
دوربین در کجای این قضیه به چشم میخورد؟ جای چشم ماست.
وبلاگ جالبی دارید . ادامه بدید :)
ممنون.
پس دست آخر بازم کشمکش تفکر و غریزه س ؟ و یه چیزی توجه به انتخاب کالا از روی اعتماد به نوع تبلیغی که اون کالا برای معرفی خودش ازش استفاده کرده یه جور شناسایی شخصیته پیروی از مد هم همین طور
جالب بود
مرسی.
بچه ی ما سرش شلوغ ...
من میدونم...
مطلب بزار مهندس!!!!!!!!!!!!
:)
چشم :*